Thursday 9 October 2014

Pengalaman Azie: HB RENDAH ketika HAMIL


Adakah anda selalu merasa letih lesu, pucat, tidak bertenaga, selalu rasa pening, sakit kepala, berdebar-debar atau sakit dada? Anda mungkin mengalami ANEMIA….
APA ITU ANEMIA?
Anemia ialah keadaan di mana seseorang itu kekurangan sel darah merah. Sel darah merah diperlukan ini oleh kita untuk membawa oksigen dari paru-paru ke tisu-tisu di dalam badan.
BERAPAKAH BACAAN YANG DIKATAKAN SEBAGAI ANEMIA?

WHO ( World Health Organisation) mengklasifikasikan bacaan haemoglobin (HB)  yang kurang dari 11 g/dL sebagai anemia.
KENAPA WANITA MENGANDUNG LEBIH KERAP MENGALAMI ANEMIA?

Apabila seseorang wanita mengandung, terdapat perubahan dalam badan mereka. Penghasilan haemoglobin meningkat. Namun penghasilan isi padu darah dalam badan meningkat jauh lebih banyak.


Contoh kepekatan darah merah ketika mengandung dan semasa tidak mengandung. 

  Contohnya begini. Dalam keadaan biasa kita campurkan sesudu gula dalam secawan kopi. Rasanya cukup manis. Tapi jika kita masukkan 3 sudu gula dalam satu jag kopi, tentu ianya tidak mencukupi bukan?


AZIE PERNAH ALAMI ANEMIA KETIKA HAMIL!

Sebelum ni tak pernah nak ambil tahu pun tentang anemia ni. Cuma tahu bahawa ia melibatkan kekurangan sel darah merah. Masa awal dapat tahu mengandung pun memang  bacaan HEMOGLOBIN (HB) tu cantik je. Tapi bila kandungan dah berusia 5 bulan lebih, bacaan HB dah semakin turun. Tiap minggu pergi checkup mesti HB turun. Sampaikan Azie perlu buat ujian najis sebab nak tahu sama ada Azie terkena apa-apa jangkitan. Mula-mula rasa relek je. Tapi mula takut bila nurse tu bagitahu bahayanya HB low ni.

BAHAYA LOW HB (sel darah merah kurang)
1) Risiko bayi meninggal dalam kandungan
2) Risiko kepada keselamatan ibu ketika melahirkan anak.

Bila dengar je tentang bahaya yang pertama tu, Azie terus nekad untuk lakukan perubahan! Tak mungkin Azie akan biarkan bayi dalam kandungan terus berada dalam risiko. Dari awal kandungan memang Azie ambil vitamin dari pihak klinik. Tapi ternyata ia sudah tidak serasi dengan Azie.

Azie bertukar sepenuhnya kepada SET IBU HAMIL shaklee (B COMPLEX + VITA LEA + VIT C). Walaupun kadang kala ada terlupa nak makan, tapi VITA LEA dan VIT C Azie cuba untuk sentiasa ambil secara konsisten. Alhamdulillah, dalam masa SEMINGGU sahaja, Azie kembali buat checkup di klinik. Ternyata bacaan HB Azie kembali kepada NORMAL!!!!

SYUKUR! Alhamdulillah! Sejak dari itu, memang bacaan kekal normal. Nurse pun puji sebab HB dan maintain normal. Lega tak terkata! Satu perkara yang mungkin ada yang tahu dan ada yang tak tahu tentang Azie ialah... Azie ni seorang yang memilih makanan. Azie tak pandai makan sayur dan jarang makan buah!! Minum susu pun tak.

Bukan sengaja, tapi meman tekak tak boleh terima sayur hijau dan susu. Tipulah kalau Azie tak rasa risau dengan diri sendiri. Tapi Alhamdulillah, Azie ditemukan dengan Shaklee yang membantu Azie untuk top up kekurangan nutrisi yang Azie alami lebih-lebih lagi ketika mengandung.

Ingat ye ibu-ibu sekalian, jangan pandang remeh dengan masalah HB LOW. Ambillah tindakan segera! Jangan apabila sudah berlaku perkara buruk baru nak menyesal. Nauzubillah.... Minta dijauhkan dari ibu-ibu semua.

Belanja dulu sekeping gambar Haris masa baru lahir :)

TESTIMONI AZIE SENDIRI : BACAAN HB KEMBALI NORMAL!


NAK KENALI SET IBU HAMIL yang Azie ambil?


SET IBU HAMIL SHAKLEE

Dalam gambar ni ada 5 jenis kan? Ini adalah set yang terbaik untuk ibu hamil amalkan. Set bajet dan asas ialah VITA LEA + VIT C + B COMPLEX

KENAPA PERLU PILIH SHAKLEE?
Sebab vitamin shaklee adalah 100% SEMULAJADI. Ia tidak seperti vitamin sintetik klinik yang diperbuat dari bahan kimia. Pastinya yang semulajadi adalah lebih baik dari yang sintetik.

MANFAAT SET IBU HAMIL SHAKLEE

1) VITA LEA
Merupakan multivitamin pertama di dunia. Ia mengandungi 23 jenis vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh badan. Sangat sesuai untuk bantu atasi masalah kekurangan nutrisi dan untuk mereka yang makan secara tidak seimbang.
Ia memberikan tenaga, membantu penghasilan sel darah yang seimbang untuk keperluan tubuh badan.
Vita lea shaklee sudah LENGKAP dengan IRON. Oleh itu, si ibu tidak perlu mengambil tablet iron berasingan. Mudah kan???

2) SUSTAINED RELEASE VITA C PLUS 500MG (SR VIT C)
Mengandungi asid askorbik tulen dari buah oren yang membekalkan vitamin c yang diperlukan oleh badan. Keistimewaan Sr vit c ialah, ia mempunyai teknologi sustained release yang membantu vitamin c dilepaskan secara perlahan-lahan supaya ia dapat diserap sepenuhnya kepada tubuh badan. Tanpa teknologi ini, vitamin c yang dimakan akan terus larut di dalam air dan dibuang melalui perkumuhan. Rugilah!!
Sr vit c juga MEMBANTU PENYERAPAN IRON yang terdapat di dalam Vita lea.

Sr vit c juga membantu MENGUATKAN SISTEM IMUN ibu supaya ibu tidak mudah jatuh sakit ketika hamil. Selain itu, Sr vit c juga membantu MENCANTIKKAN KULIT IBU. Ketika hamil, kebanyakan ibu mungkin alami masalah jerawat dan kulit kusam. Ianya dapat diatasi dengan pengambilan Sr vit c ini. Hebat!!!

3) B COMPLEX
B complex shaklee adalah LENGKAP dengan ASID FOLIK yang sangat diperlukan oleh ibu terutamanya ketika di awal kehamilan. Oleh itu, ibu tidak perlu mengambil tablet asid folik secara berasingan lagi.

Apa kepentingan asid folik ketika hamil?

Asid folik menolong melindungi bayi dalam kandungan anda daripada kecacatan dalam sistem sarafnya (kecacatan tiub neural) seperti spina bifida.
Spina bifida berlaku apabila pelindung yang melitupi saraf tunjang bayi tidak tertutup dengan sempurna. Ini boleh menyebabkan kerosakan saraf kekal.

Ada juga kajian yang menunjukkan kekurangan asid folik ketika hamil boleh menyebabkan risiko anak mempunyai masalah bibir dan lelangi bercelah, kecacatan jantung dan kelahiran bayi pramatang.

Dalam masa 12 minggu pertama kehamilan, otak dan sistem saraf bayi terbentuk dan berkembang dengan pesat. Oleh sebab itu, adalah sangat penting untuk mengambil folik asid setiap hari pada masa itu.
Dalam trimester kedua, iaitu dari minggu ke-13 kehamilan, anda sudah boleh berhanti mengambil asid folik. Namun jika anda terus mengambil asid folik sepanjang kehamilan, ia tidak akan menjejaskan kesihatan anda ataupun bayi anda.

4) OSTEMATRIX
Ostematrix adalah pil kalsium yang sangat bermanfaat untuk membekalkan kalsium kepada tubuh badan. Ia sangat membantu ibu-ibu yang kurang minum susu atau pun tidak suka minum susu macam Azie! Ia juga membantu mengatasi masalah:
- GUSI berdarah
- Gigi bergoyang, ngilu
- Sakit badan
- Simpul biawak (cramp pada bahagian kaki terutamanya ketika baru bangun tidur).

 5) OMEGA GUARD
Membantu untuk menguatkan daya ingatan ibu. Membantu perkembangan OTAK BAYI. Omega guard boleh diambil ketika kandungan masuk ke trimester kedua. Kerana ketika ini, perkembangan otak bayi sedang giat berlaku.


Inginkan HARGA SUPER JIMAT & FREE CONSULTATION? Boleh hubungi Azie segera! segala pertanyaan akan dilayan dengan mesra ^^V.

Untuk Pembelian & Pertanyaan hubungi :
0169226510 (azie shaklee)
call/sms/whatsapp

No comments:

About Me

My photo
Saya adalah PENGEDAR SAH SHAKLEE dengan ID 965511. Menawarkan HARGA TERENDAH + banyak EXTRA + FREE FOLLOW UP + FREE CONSULTATION 0169226510..sms..whatsapp FB : nor sadri FB PAGE: azie's health & beauty center